Japan slår bakut mot massturism


Den svaga yenen har lett till en ökning av utländska turister i Japan efter lättnad av pandemirestriktioner. Rekordmånga – 17,8 miljoner besökare – kom under första halvåret i år. Det är naturligtvis ett välkommet bidrag till ekonomin i Japan, som brottas med en åldrande och krympande befolkning. Turismen har nu seglat upp som Japans näst viktigaste exportindustri efter bilar, enligt affärstidningen Nikkei Asia.

Men precis som i många andra delar av världen börjar Japan märka massturismens nackdelar. Platser som också är populära bland de boende blir överfulla, vissa utländska besökare följer inte regler, de skräpar ner och beter sig respektlöst.
Nu börjar fler och fler anläggningar och turistattraktioner överväga en dubbel prislista, där utländska turister får betala mer än lokala invånare. Det är en nödvändighet för att klara av det ökade trycket från utländska turister, hävdar förespråkarna. Några har redan börjat.

Den kraftiga ökningen av antalet turister till Japan har fått fler och fler att överväga att införa dubbelprissättning, med högre priser för utländska turister.

– Hur kan vi ha samma pris för mat för lokalbefolkningen som talar japanska som för utländska turister som behöver extra hjälp på engelska, sa Shogo Yonemitsu, som äger en fisk- och skaldjursrestaurang i Shibuya-distriktet i Tokyo. Den japanska nyhetsbyrån Kyodo.
Han har redan infört högre priser för utländska gäster. Buffén som restaurangen erbjuder turister för motsvarande 500 kr kostar 80 kr mindre för inhemska besökare. Yonemitsu motiverar det bland annat med att han tvingades höja lönerna för att hitta engelsktalande personal.
Han är inte den enda. På flera platser i Japan planerar man att införa dubbla prislistor.

Himeji-slottet i västra Japan, där utländska besökare kan tvingas betala sex gånger mer än japanska för inträde.

Borgmästaren i Himeji, en stad i västra Japan, säger till Kyodo att man överväger att fyrdubbla entréavgiften för utländska turister till stadens tidiga 1600-talsslott, som är en del av FN:s kulturbyrå Unescos världsarvslista. Närmare 1,5 miljoner människor besökte träslottet förra året, varav cirka 450 000 var utländska turister. Det finns nu planer på att de senare ska betala över 300 kronor för inträde, medan japanerna kommer undan med 50 kronor. Borgmästaren motiverar det med att slottet är en plats för vila och avkoppling för lokalbefolkningen.

Japans nordligaste prefektur, Hokkaido, är känd för sin skönhet och är ett populärt resmål för skidåkare. Även här är tålamodet slut. Chefen för Hokkaidos turistorganisation vill införa högre priser för utländska besökare med start i höst, enligt tidningen Yomiuri Shimbun. Det är nödvändigt att inte skrämma bort japaner från platser som blivit populära bland utlänningar, säger en hotellägare till tidningen.
Hokkaido är också ett exempel på hur utlänningar inte alltid respekterar reglerna. Den lilla bondbyn Biei tröttnade på turister som vandrade ut på fälten för att ta selfies framför de blommande kullarna. Nu har de installerat en AI-kamera och en högtalare som på japanska, engelska, kinesiska och koreanska meddelar en varning så fort någon kliver på privat mark.

I Fujikawaguchiko har myndigheterna tröttnat på alla turister som ville ta en selfie på stadens snabbmatsrestaurang med berget Fuji i bakgrunden.  För att få bort turisterna har en svart skärm satts upp.

Bild 1 av 3

Beslutsfattarna i staden Fujikawaguchiko bestämde sig för att sätta upp en svart gardin för att minska antalet turister som ville ta en bild med berget Fuji i bakgrunden.

Bild 2 av 3

En svart nätgardin skymmer sikten över Japans högsta berg, Fuji.  Beslutsfattarna tröttnade på antalet turister som ville ta en bild av bergstoppen.

Bild 3 av 3

Stora problem har också uppstått vid det ikoniska berget Fuji. Vulkanberget är ett av världens mest fotograferade och Japans populäraste turistmål. Men anstormningen sliter på omgivningen. Invånarna i byn Fuji Kawaguchiko, vid foten av berget, blev så trötta på turister att de satte upp ett svart skyddsnät för att skymma utsikten över berget. Anledningen är att en bild där neonskylten på byns stormarknad är perfekt i linje med den berömda bergstoppen blev viral och lockade människor från hela världen att ta selfies. Resultatet blev kaos i trafiken och att parkeringsplatser spärrades av.
Och i Kyoto, känt för sitt tempel och traditionella träbyggnader, vissa gränder är nu förbjudna för turister att vistas i. Antalet besökare till den gamla huvudstaden ökade tjugofaldigt förra året. Nu har borgmästare Koji Matsui, vars vallöfte var att bekämpa “överturism”, beslutat att turister inte ska få sätta sin fot i privata gränder i stadsdelen Gion, känd för geisha klädd i traditionell kimono. Beslutet kom efter klagomål från boende om turister som tar sig in i privata hem med kameror i full sikt. Koji Matsui har också planer på att ta ut högre priser för utländska turister på kollektivtrafiken.

Utländska turister i Japans före detta huvudstad Kyoto bär kimonos.  På grund av ökad trängsel har staden förbjudit turister i vissa gränder.

Att införa högre priser för utländska besökare är inte okontroversiellt. Japan är känt för sin gästfrihet. Här är uttrycket omotenashi – ett koncept som går långt utöver vanlig artighet: gäster ska behandlas med respekt och omhuldas på alla möjliga sätt.

Dessutom siktar den japanska regeringen på att öka antalet turister från 25 miljoner år 2023 till 60 miljoner år 2030, skriver Nikkei. Frågan är hur landet ska göra det på ett hållbart sätt.

Fakta.Rekordturism

Rekordstora 17,78 miljoner utländska turister kom till Japan under första halvåret i år. De flesta kom från Sydkorea, Kina, Taiwan och USA.

Utländska besökares utgifter i Japan har femdubblats under det senaste decenniet.

En anledning är den kraftigt försvagade japanska valutan, yenen, som har gjort det billigare att turnera i Japan. Yenen har tappat mer än 40 procent i värde mot dollarn de senaste fem åren. Yenen har också försvagats mot kronan.

I år väntas 35 miljoner turister besöka Japan.

Lämna ett svar